Kulttuuritalo Telakka on Tampereen
keskeisin paikka sellaiselle musiikin ystävälle, jolle jazz on lähellä
sydäntä. Telakalla järjestetään joka vuosi merkittävä osa
Tampere Jazz Happeningin keikoista, mutta mikä vielä tärkeämpää,
hirsitiilisessä olohuoneessa kaikuu jazz muutenkin kuin vain
ykköstapahtuman aikana. Kuluvan vuoden tammikuussa Telakka
lanseerasi uuden viikonloppufestivaalin nimeltään Telakka Jazz.
Yhteensä kuuden kokoonpanon voimin läpiviety viikonloppu oli
tasoltaan erinomaisen korkea ja muutenkin onnistunut. Sekä
allekirjoittanut että Aamulehden Jussi Niemi esittivät toiveen
Telakka Jazzin jatkamisesta ja ilokseni voin nyt todeta, että ensi
tammikuun viides ja kuudes päivä kajahtaa taas hieno moderni jazz
Tullin aukealla.
Esimakua tulevasta saatiin
marraskuisena torstaina, kun Telakka Jazz Kick Off - konsertissa
esiintyivät tamperelainen Muscle Kings of Mexico, Sami Sippola
saksofonit ja Ville Rauhala kontrabasso ja ruotsalainen Dog Life, tai
Doglife, molempia kirjoitustapoja on käytetty jopa trion
naamakirjasivulla, Anna Högberg saksofonit, Finn Loxbo basso ja
Mårten Magnefors rummut.
Kuten tammikuussa paikalla olleet
muistavat, Telakka Jazz painottuu kokeelliseen ja vapaaseen jazziin.
Samalla kaavalla mentiin myös marraskuun varaslähdössä. Samin ja
Villen runsas puolituntinen oli puhdasta improvisaatiota, jossa nämä
kaksi huimaa muusikkoa pitivät tamperelaisen freen lippua ylpeästi
koholla ja pistivät sukat pyörimään niin myötä- kuin
vastapäiväänkin kuuntelijoiden jaloissa. Musiikki oli täynnä
laaksoja ja kukkuloita, vauhtia ja vaarallisia tilanteita riitti ja
kun vielä hiljentyäkin osattiin välillä, niin tuloksena oli
viihdyttävän tymäkkä ja monipuolinen kolmikymmenminuuttinen
vapaata jazzia vapaimmillaan.
Ruotsalaistrion näin nyt ensimmäistä
kertaa elävänä ja voi veljet, että olikin melkoiset ensitreffit.
Bändi iski kuin seitsemän kilon hienosäätöleka keskelle
otsaluuta ja vaikutus oli sitä sorttia, että pakkohan sitä on
aloittaa vakituinen suhde tämän kolmikon kanssa. Magnefors ei ole
kaikkein hienostuneimpia kuulemiani rumpaleita, mutta hänen
soittonsa voima ja intensiivisyys oli kyllä vertaansa vailla. Loxbo
pisti lujasti kampoihin kuusikielisellä bassollaan ja parivaljakon
hurja rymistely oli kuin kotonaan Högbergin tulikivenkatkuisen
tuuttauksen rinnalla. Kolmen vartin settiin mahtui hieman myös
intiimiä tunnelmointia tähtien välisestä avaruudesta niin
Högbergiltä kuin Loxboltakin, mutta pääasiassa painettiin nasta
laudassa ja kyydistä pudonneet saivat ihan itse huolehtia itsestään.
Armoa ei pyydetty eikä annettu ja jarrupoljin paiskattiin ikkunasta
pihalle heti ensimmäisessä mutkassa. Magnefors ja Loxbo olivat
aivan huimia, mutta trion primus motor on kyllä tulivuoren ja
pyörremyrskyn siittämä Högberg. Hänen soittonsa oli jotain aivan
muuta ja kuin itsestään mieleen tuli, että Anna Högberg on aivan
varmasti salanimi ja nainen lavalla on itse asiassa Lisbeth Salander,
joka on viime vuodet keskittynyt tietokoneiden ja salaliittojen
sijasta saksofonin soittoon. Olin aivan varma että tuo Adolphe Saxin
hieno keksintö ei voi selvitä tällaisesta käsittelystä yhtenä
kappaleena, vaan räjähtää hetkellä millä hyvänsä. Onneksi
kaikki kuitenkin selvisivät keikasta ehjin nahoin, vaikka joidenkin
herkimpien kuuntelijoiden sielu saattoikin kärsiä jonkinasteisia
palovammoja. Hurrrja keikka!
Videot:
Teksti, videot ja kuvat ©Jyrki Kallio.
Luvaton käyttö kielletty. Words, videos and photographs ©Jyrki
Kallio. Unauthorized use forbidden. Contact jyrkikallio57 (a)
gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti